Kupujete ojetý vůz? Pozor na zaplavené vozy, jsou levné a nebezpečné
"Zaplavené auto už nikdy nebude jezdit jako dřív," tvrdí Tomáš Svoboda z Auto ESA. I po letech bude po každém větším dešti cítit zatuchlinou, kterou nepřehluší ani sbírka sebevoňavějších stromečků, v kabelech to občas bude praskat a jiskřit a dutiny i po důkladném vystříkání začnou na nepřístupných místech rezivět.
„Jak auto delší dobu stojí ve vodě a ta se dostane do vnitřních prostor, je to malér. Při výběru ojetých vozů každému důrazně radím, aby se takovým nabídkám širokým obloukem vyhnul,“ radí Tomáš Svoboda z Auto ESA. „Problém je v tom, že se řada podvodníků bude chtít za každou cenu takového vozu zbavit, aniž by kupce o zatopení předem informoval,“ dodává.
Na zatopené vozy narazíte nejčastěji při individuálním prodeji na inzerát nebo v samostatných nabídkách na internetu. Zkušenosti z minula ale potvrzují, že se zatopené vozy často pokoušejí prodat i menší autobazary.
„Nemusí jít ani o vozy z České republiky. Po letošních povodních se na našem trhu zcela jistě objeví i řada aut z Německa, Rakouska nebo ze Slovenska. Bezpečná tedy nejsou ani dovezená auta,“ varuje Svoboda z Auto ESA.
Důsledná kontrola je namístě
Na první pohled zatopený vůz nepoznáte. Důkladné vyčištění a kvalitní leštěnka odvedou své. Jak tedy zjistíte, že před vámi stojí zatopený vůz? „Je třeba si všímat detailů a nebát se nahlédnout do špatně přístupných dutin. Na prohlídku vozu je tedy třeba vzít si s sebou zkušeného automechanika, který tyto prostory zná a ví jak se k nim dostat,“ radí Tomáš Svoboda.
V interiéru si všímejte vůní. Jestli je vůz cítit zatuchle nebo je v něm naopak příliš ostrých pachů z různých osvěžovačů vzduchu, je na místě opatrnost.
Při prohlídce vozu je třeba hledat stop po zbytcích bahna, a to na těžko přístupných místech. Mezi ně patří například čalounění dveří nebo vnitřní prostor přístrojové desky. Jemný prášek z bahna se často zachytí v záhybech plechů nebo ve svazcích drátů, v konektorech nebo v pojistkové skříni. Našedlý povlak bahna zůstává i po důkladném omytí na některých plastových dílech, jemný prášek bahna můžete zachytit i v záhybech těsnění a podobně.
„Po zatopení má většina vozů problémy s elektřinou. Zatopené auto, které budou chtít podvodníci prodat bude mít zřejmě z velké části novou kabeláž – Jakmile tedy ve voze narazíte na úplně nové dráty, je namístě minimálně opatrnost,“ varuje odborník z Auto ESA.
Jistotou je nákup v kvalitním autobazaru
Jsou speciály, kterým voda nevadí, nebo jim vadí jen minimálně, mezi klasickými silničními automobily jich ale příliš není. K těm, které by se zaplavení měly rozhodně vyhnout, patří i většina současných SUV.
„Dnešní auta jsou prošpikovaná elektronikou a různými senzory. Řadu z dílů je možné vysušit a budou fungovat normálně, ale jakmile se voda dostane například do řídící jednotky, je konektorům a tištěným obvodům, je většinou zle,“ vysvětluje Svoboda„Není to žádná legrace. Auto s poničenou a popřípadě dodatečně upravenou elektronikou tak, aby nesignalizovalo případné závady, se může stát na silnici neovladatelné a tedy extrémně nebezpečné pro posádku i pro ostatní účastníky silničního provozu,“ varuje Tomáš Svoboda.
A jak se nákupu takového vozu vyhnout? Nejbezpečnějším řešením je nákup v kvalitním autobazaru, který by neriskoval poškozenou pověst prodejem zatopených aut.
„V této době je lepší se vyhnout individuálním nabídkám a spolehnout se na kvalitní autobazar. Opravdu kvalitní autobazar má důslednou kontrolu, která zatopený vůz do prodeje nepustí. Samozřejmostí by měly být i kompletní garance včetně možnosti vůz bez udání důvodů vrátit nebo vyměnit,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz