Praha 21. února 2006 – Ministr zdravotnictví David Rath chce v nejbližší době zahájit kontroly ve 30 až 40 nemocnicích, které podle Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) poskytují nekvalitní péči pacientům. Podle informací pojišťoven má několik nemocnic vážné problémy s kvalitou péče, chybí jim kvalifikovaný personál a nemají dobré technické vybavení.
Spokojenost občanů s kvalitou služeb v nemocnicích zjišťovala ve svém šetření společnost GfK Praha, která se ptala respondentů na spokojenost s konkrétními službami v nemocnicích. GfK Praha využila k výzkumu svého reprezentativního dotazování v rámci populace (GfK Omnibus). Vzorek 1000 respondentů starších 14 let byl vybrán metodou náhodného výběru (Random Address). Samotný výzkum proběhl od 20. do 30. ledna 2006.
Polovina dotázaných, kteří byli hospitalizováni alespoň na jednu noc (z celkového počtu 1000 oslovených respondentů jich bylo 162), strávila v nemocnici týden a téměř 40 % dalších pobylo v nemocnicích až dva týdny. Osmina pacientů byla hospitalizována déle než dva týdny. Obecně se častěji jedná o osoby starší 50 let (ve věkové kategorii 50-59 let – 24 % hospitalizovaných, v kategorii 70-79 let – 31 % pacientů).
Spokojenost s péčí a pobytem v nemocnici hodnotili pacienti na stupnici od 1 do 5, přičemž 1 znamenala, že pacient byl s daným typem péče (parametrem) velmi spokojen a 5 znamenala naopak, že spokojen vůbec nebyl.
Nejpozitivněji je respondenty hodnocen přístup lékařů ke své osobě – 90 % dotázaných pacientů vyjádřilo s tímto parametrem svoji spokojenost (průměrná známka 1,59), častěji pak muži a generace šedesátníků.
S chováním zdravotních sester bylo spokojeno 83% dotázaných (průměrná známka 1,77), a to především žen, nespokojeno bylo 7 % pacientů. V případě hodnocení přístupu pomocného personálu byla situace obdobná – spokojenost byla zaznamenána u 80 % oslovených osob (průměrná známka 1,80), nespokojenost poté jen u 6 % respondentů.
Nejhůře dopadlo hodnocení spokojenosti s organizací léčebného a vyšetřovacího procesu, k němuž patří např. doba buzení nebo čekání na vyšetření (průměrná známka 2,26). Čtvrtina dotázaných označila tuto organizaci pouze průměrnou známkou 3 a 15 % dalších nebylo spokojeno vůbec.
Až 80 % oslovených pacientů bylo spokojeno s informovaností o důvodu svého pobytu v nemocnici (průměrná známka 1,70). Obdobně je tomu v případě hodnocení informovanosti týkající se vyšetření a výkonů/zákroků, které pacienta v nemocničním zařízení čekají (průměrná známka 1,76). Pozitivněji hodnotí oba parametry ženy.
Velmi podobně je tomu u hodnocení informovanosti o povaze onemocnění a jeho dalším průběhu a možnostech způsobu léčby. Spokojenost byla hodnocena průměrnou známkou 1,80.
Celkové hodnocení nemocnic, tedy všech nemocnic bez rozlišení, je z pohledu pacientů velmi pozitivní, jak z výzkumu vyplynulo.
Skupina GfK v ČR
Skupina GfK v ČR (GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult) je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu. Pro další informace navštivte naše internetové stránky: www.gfk.cz , www.incoma.cz.
GfK Group
GfK Group, která je celosvětově pátou největší společností provádějící marketingový výzkum, dosáhla za finanční rok 2004 v pěti obchodních segmentech Custom Research, Retail and Technology, Consumer Tracking, Media a HealthCare obratu 672 milionů EUR (nezahrnuje společnost NOP World). 1. června 2005 získala GfK 10. společnost NOP World. NOP World a GfK Group se při spojení obratů za rok 2004 přiblížily 1. miliardě EUR. Ke 13 společnostem, které mají své sídlo v Německu, patří do skupiny přes 130 dceřiných společností a poboček působících v 63 zemích světa. V současné době má GfK více než 7 600 zaměstnanců, z toho jich přibližně 1 500 pracuje v Německu. Pro další informace navštivte naše webové stránky: www.gfk.com.
Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
Custom Research |
Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb zaměřené na optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů. Více viz: www.gfkcr-ww.com |
Retail and Technology |
Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky. Více viz: www.gfkms.com |
Consumer Tracking |
Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a spotřebitelských zvyklostí. Poskytování informací o zboží a službách z oblasti FMCG a SMCG. Více viz: www.gfkcs.com |
Media |
Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů. Více viz: www.gfk.com |
HealthCare |
Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv. Více viz: www.gfk.com |
Další informace:
|