OVB Nejvstřícnější bankou – Handicap Friendly je Česká spořitelna
Nejvstřícnější bankou -
Handicap Friendly za první čtvrtletí roku 2013 se stala Česká spořitelna. Tato
banka získala nejvyšší hodnocení 85 procent. Za vedoucí Českou spořitelnou se
umístila Sberbank a Fio banka, které shodně obdrželi hodnocení 80 procent.
Třetí místo pak obsadila Komerční banka se 77,4 procenty. Banky z pohledu
jejich vstřícnosti k osobám se zdravotním postižením hodnotí samy tyto osoby. Výsledky
hodnocení tak ukazují vstřícnost bank v očích lidí se zdravotním postižením.
Česká
spořitelna je vůči OZP nejvstřícnější
Česká spořitelna se umístila v
historicky prvním hodnocení OVB Vstřícná banka - Handicap Friendly na prvním
místě a získala suverénně nejvyšší hodnocení 85 procent. Na první místo tak
banku vyneslo 287 osob se zdravotním postižením, které využili možnosti
ohodnotit tuzemské banky z hlediska jejich vstřícnosti ke skupině občanů se
zdravotním postižením.
Česká spořitelna se umístila jako
nejlepší ve většině hypotetických kategoriích hodnocení, tedy v přístupnosti a
dostupnosti svých poboček a bankomatů (bezbariérové přístupy, dostupnost
poboček, jejich dohledatelnost apod.), dále v rozsahu produktů přizpůsobených
osobám se zdravotním postižením, ve vybavenosti poboček pro potřeby OZP, nebo v
úpravě a uživatelskému komfortu obslužnosti internetových stránek a
internetového bankovnictví.
Své hodnocení odůvodňuje Karel Hřivna, s
pohybovým onemocněním takto. "Ještě
se mi nestalo, že bych se nemohl sám, svými silami do pobočky banky dostat.
Vždy jsem snadno našel možnost, jak banku navštívit. Vždy přitom dostane
přednost a nemusím čekat ve frontě. S úctou vůči nízkonákladovým bankám, které
jsou možná levnější, ale nejsou pro nás vhodné, konstatuji, že lidé jako já
potřebují osobní vyřízení a osobní kontakt s lidmi, kteří zpravují jejich
finance a to Česká spořitelna a její zaměstnanci plně splňují a za to jim
díky."
Velmi pozitivně byla ze strany OZP
hodnocena profesionalita a ochota zaměstnanců banky i specialistů, kteří si
problémy a požadavky OZP zabývají. Česká spořitelna také dále investuje do
rozvoje a rozšiřování bankomatů uzpůsobených pro používání ze strany lidí se
zrakovým postižením. Koncept těchto bankomatů však není ze strany OZP hodnocen
pouze pozitivně.
Pan Jan Horký s postižením zraku k
bankomatům určeným pro nevidomé klienty ve svém hodnocení uvádí: "Bankomaty pro slepé jsou fajn, zní to
dobře, ale je třeba je také konkrétně vyzkoušet, abyste věděli, o čem to
skutečně je. Bankomat například nemohu použít sám. Jako nevidomý člověk totiž
nevidím, zda mě při výběru hotovosti nikdo nepozoruje a věřte, je to velmi
nepříjemný pocit. Proto musím k bankomatu chodit vždy s někým z příbuzných,
kteří mě při výběru chrání, což není moc komfortní řešení."
Mezi ostatními hodnoceními však převládá
pozitivní pohled na vstřícnost a přístup České spořitelny ve vztahu k osobám se
zdravotním postižením. Osobám se zdravotním postižením se při jednoslovném
hodnocení banky inspirovanému jejich prvními pocity vybavují termíny „jistota“
a „dostupnost“.
Klára Pačesová z tiskového centra České
spořitelny své umístění komentuje takto:
"Výsledků hlasování osob se zdravotním postižením si velmi vážíme a
vnímáme ho jako ocenění našich aktivit, které pro osoby se zdravotním
postižením děláme."
Sberbank
a Fio banka shodně druhé. Pro Fio banku se jedná o další úspěch
Obě banky získaly po zaokrouhlení
hodnocení shodných výsledků hodnocení ve výši 80 procent. Jejich odstup za
první Českou spořitelnou tak představuje 5 procentních bodů.
Pro Fio banku znamená druhé místo v
hodnocení již druhý úspěch poté, co se stala za rok 2012 Nejvstřícnější bankou
roku 2012. Překvapením je však umístění Sberbank (dříve Volksbank) na druhém
místě. Tato banka obdržela pozitivní hodnocení nejen od svých vlastních klientů
se zdravotním postižením, u nichž získala suverénně nejvíce pozitivních bodů,
ale je také příznivě hodnocena u klientů OZP jiných bank.
Komerční
banka třetí
Komerční banka je silně hodnocena ze
strany OZP v segmentech, kde zabodovala i Česká spořitelna. Velkou oblibu má
banka mezi OZP, které si přivydělávají nebo i přímo podnikají. V rozhodování
OZP, které nejsou přímo klienty této banky, hraje vekou roli nejen její známost
a pověst, ale také podařená a široká reklamní kampaň. OZP přitom při využívání
služeb Komerční banky pociťují snahu o individuální přístup, ač je tato položka
hodnocena poměrně rozporuplně.
Je třeba připomenout, že Komerční banka
kromě třetího místa v kategorii Handicap Friendly se poprvé v historii stala
Nejvstřícnější bankou a to za I. čtvrtletí roku 2013.
Nejhůře
hodnocené banky nemusí být nutně nevstřícné
Na opačném konci hodnocení OZP se
umístila Citibank, stejně jako v hlavní kategorii hodnocení OVB Vstřícná banka.
Důvodem není ani tak špatná práce banky ve vztahu k osobám se zdravotním
postižením, ale především neznalost této banky ze strany OZP, které nejsou
klienty této banky. Neznalost či neinformovanost o této bance, resp. i o
dalších hodnocených bankách z druhé strany žebříčku motivovala OZP, aby tyto
banky hodnotily automaticky průměrně či podprůměrně. Nízkou znalost banky nelze
hodnotit jako její nízkou vstřícnost ve vztahu k OZP. Nicméně příklad Fio
banky či Sberbank dokazují, že uvedená skutečnost nesouvisí s velikostí banky,
ale především s jejím přístupem ke klientům.
Osoby
se zdravotním postižením jsou slyšet
Výsledky hodnocení, ale i přístup a
aktivita bank v tomto segmentu potvrzují, že hlasy osob se zdravotním
postižením jsou čím dál více slyšet a banky tyto hlasy berou na vědomí. Osoby
se zdravotním postižením činí už dnes pro banky velkou část jejich klientů.
Jedná se přitom o klienty, kteří mají speciální potřeby a vyžadují mírně
odlišný přístup ze strany bank. Vnímání OZP komentuje Václav Krása, předseda
Národní rady osob se zdravotním postižením, která je také partnerem projektu
Handicap Friendly: „Jakýkoliv projekt,
který přináší OZP možnost vyjádřit se k aktuálním otázkám, problémům či návrhům
této významné skupiny obyvatel vítám. To se týká i projektu hodnocení bank,
který zde dosud chyběl a který dává OZP možnost ukázat bankám, jak je OZP
vnímají, v čem je kritizují a co naopak na jejich přístupu oceňují. Názory OZP
znamenají pro banky neocenitelnou zpětnou vazbu a v podstatě i návod, jak se k
této velké skupiny občanů chovat.“
Hodnocení
OVB Vstřícná banka - Handicap Friendly - I. čtvrtletí 2013
Hodnocení v procentech |
|
85 |
|
Fio banka |
80 |
80 |
|
77,4 |
|
Poštovní spořitelna |
75 |
Air Bank |
74,1 |
ČSOB |
71,8 |
69,5 |
|
mBank |
65,8 |
Raiffeisenbank |
61,3 |
55 |
|
Zuno Bank |
52,7 |
Equa Bank |
50,2 |
LBBW |
41,6 |
Citibank |
36 |
Další zprávy o bankách
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře