(Kurzy.cz)
Cetelem: Za dárky letos plánuje většina lidí utratit do 5 tisíc korun
Většina lidí (73 procent) hodlá letos utratit za vánoční dárky maximálně 5 tisíc korun. Až 10 tisíc korun plánuje utratit 22 procent obyvatel. Investovat do dárků více než 10 tisíc korun se chystá 6 procent Čechů. Za jídlo a vánoční výzdobu hodlá osm lidí z deseti vydat do 3 tisíc korun, do 5 tisíc utratí necelých 13 procent obyvatel a více než 5 tisíc korun investuje do jídla a výzdoby přes 7 procent lidí. Údaje vyplývají z průzkumu, který pro společnost Cetelem realizovala agentura Stem/Mark*.
Letošní výdaje ale mohou být ve skutečnosti vyšší. Každý pátý se totiž přiznal k tomu, že minulý rok utratil za dárky nakonec více, než kolik plánoval. Naopak méně utratilo necelých 7 procent respondentů.
Podle průzkumu Cetelem tvoří dárky pro děti nejčastěji od 30 do 70 procent celkových nákladů na dárky (76 procent). 37 procent rodičů hodlá letos dítěti koupit to, co si přeje. Většina rodičů (56 procent) však splní dětská přání alespoň částečně. Necelých 7 procent svým potomkům to, co si přejí, nepořídí.
„Hlavním důvodem, proč některé děti nedostanou to, co si přejí, je zejména nedostatek peněz v rodinném rozpočtu a zároveň stále náročnější přání dětí,“ říká Tomáš Siegler, marketingový ředitel Cetelem ČR, a.s.
Každé jedenácté dítě do pěti let si přeje čtečku či tablet
Přání a potřeby dětí se samozřejmě mění s jejich věkem. Děti do pěti let touží podle rodičů nejčastěji stále po hračce (77 procent), přesto téměř každé jedenácté dítě v tomto věku si už přeje čtečku či tablet. Přes 3 procenta předškoláků by rádo našlo pod stromečkem mobil a téměř 3 procenta by od Ježíška, na kterého podle rodičů věří 97 procent dětí v tomto věku, uvítala počítač či notebook.
U dětí od 6 do 10 let vítězí stále hračky, stavebnice a stolní hry (69 procent), ale narůstá počet těch, které si přejí tablet či čtečku (22 procent), mobilní telefon (17 procent) a počítač či notebook (12 procent).
U starších dětí a dospívajících pak vítězí oblečení (33 procent), dále mobilní telefon (25 procent) a počítačové vybavení, jako například počítačové hry, grafické karty apod. (21 procent). Tablet či čtečku si přeje 21 procent z nich a 19 procent sní o počítači či notebooku. Platí přitom, že s přibývajícím věkem roste touha právě po počítači nebo notebooku, televizi a také například kosmetice.
S věkem dětí se mění i jejich touha objevit pod stromečkem peníze, která se s přibývajícími roky zvyšuje. Podle rodičů touží po penězích ale už i děti v předškolním věku (1 procento). Děti mezi 6. a 10. rokem věku pak chtějí finanční hotovost ve více než 3 procentech případů. Starší děti a dospívající mládež si přejí peníze ještě častěji – jako dárek je chce zhruba každý sedmý.
„Čím jsou děti starší, tím náročnější na dárky mohou být a tím roste i pravděpodobnost, že rodiče koupí něco, co se nebude potomkovi líbit. Z tohoto důvodu roste s věkem dětí počet těch, které by rády našly pod stromečkem hotovost,“ říká Tomáš Siegler z Cetelemu.
Nejčastější dárky? Kosmetika, oblečení, knihy a parfémy
A co si letos přejí dospělí a co hodlají koupit svým blízkým? Peníze jako dárek k Vánocům by rádo 16 procent dotázaných, s přibývajícím věkem však procento lidí, kteří si přejí peníze, klesá. Naopak ale s přibývajícím věkem stoupá procento těch, kteří peníze darují. Důvodem může být například rostoucí obava z koupě nevhodného dárku. Peníze přitom hodlá letos darovat téměř každý pátý. Dárkové šeky plánuje koupit dalších 5 procent lidí, přejí si je však jen zhruba dvě procenta respondentů.
Mezi nejčastější dárky bude tradičně patřit kosmetika, kterou bude kupovat 77 procent lidí, následovaná oblečením (47 procent), knihami (44 procent) a parfémy (42 procent). Mezi časté dárky bude však patřit také elektronika či jiné vybavení domácnosti (22 procent), kutilské potřeby (20 procent), šperky a hodinky (19 procent). Rovněž 19 procent hodlá svému blízkému nadělit spodní prádlo. 16 procent bude nakupovat léky, zdravotnické pomůcky či masážní přístroje.
Nejen v případě peněz však platí, že je budeme dávat častěji, než si je naše okolí přeje. Například kosmetiku si přeje jen zhruba každý pátý, oblečení 23 procent lidí, knihy 18 procent, parfém 17 procent, elektroniku a vybavení domácnosti 11 procent, kutilské potřeby 6 procent, šperky a hodinky 9 procent, spodní prádlo 10 procent, léky 2 procenta. Třetina lidí si ovšem nepřeje nic konkrétního.
„Zajímavé je, že ženy častěji přesně vědí, co by rády pod stromečkem našly. Zatímco v případě mužů nemá konkrétní přání 41 procent dotázaných, u žen je to jen 26 procent,“ říká Siegler z Cetelemu.
Nejčastěji hodlají lidé obdarovat čtyři až pět osob (30 procent). Průměrná cena za dárek se bude letos pohybovat zhruba okolo osmi až devíti stovek korun.
Lidé plánují úvěry nejen na dárky, ale i povánoční slevy
Ne každý se ale dočká svého dárku pod stromečkem. Ovšem ne z důvodu, že polovina (49 procent) lidí nakupuje dárky na poslední chvíli, častěji přitom muži než ženy (59 vs. 38 procent). Důvodem je, že téměř 7 procent lidí plánuje nakoupit dárky výhradně až v povánočních slevách. 14 procent pak nakoupí tímto způsobem dárky těm, které neuvidí o Štědrý večer, stejné procento pak ale hodlá nakoupit v povánočních slevách dárky i těm, které o Štědrý večer uvidí. Převážná většina z nás (65 procent) však plánuje nakoupit všechny dárky do Štědrého dne.
Financování dárků úvěrem připouští téměř 4 procenta respondentů, dalších 5 procent vidí tuto variantu jako možnou. Lidé si hodlají brát úvěry nejen na vánoční dárky, ale také právě kvůli nákupům v povánočních slevách. Uvedla to více než 2 procenta respondentů, dalších 5 procent tuto možnost připustilo. Povánoční slevy pro vlastní nákupy plánuje využít každý čtvrtý a pravděpodobně je využije i dalších 37 procent z nás. Naopak 27 procent slevy spíše nevyužije a 11 procent z nás vůbec nezajímají.
„Na financování dárků úvěrem je vhodná především kreditní karta, ke které se váže bezúročné období, v případě Kreditní karty Cetelem až 55 dní. Lidé s ní navíc mohou na dárcích i ušetřit díky slevám u vybraných obchodních partnerů či tím, že dostávají zpět na revolvingový účet 1,5 procenta útraty,“ říká Siegler.
Největší zájem mají lidé o smrček
Živý stromeček hodlá letos koupit 41 procent z nás, 11 procent se v tomto ohledu ještě nerozhodlo. Největší zájem bude o smrčky (39 procent) a dále o jedle (32 procent). Borovičku si chce pořídit 30 procent dotázaných. Zhruba polovina lidí (49 procent) přitom hodlá za stromek utratit maximálně 800 korun, 41 procent investuje do stromku jen do 400 korun. Až 1200 korun je ochotno vydat 9 procent respondentů a více než tuto částku necelá 2 procenta.
*1000 respondentů
Kolik letos hodláte utratit za vánoční dárky?
do 2000 Kč | 22,5 |
2001 až 3000 Kč | 23,7 |
3001 až 5000 Kč | 26,4 |
5001 až 7000 Kč | 14,4 |
7001 až 10 000 Kč | 7,4 |
10 001 až 15 000 Kč | 2,9 |
15 001 až 20 000 Kč | 1,9 |
více než 20 000 Kč | 1,9 |
Kolik hodláte letos utratit za vánoční nákupy (výzdoba, jídlo, apod. kromě vánočního stromečku a dárků)?
do 1000 Kč | 25,8 |
do 2000 Kč | 32,0 |
do 3000 Kč | 22,4 |
do 5000 Kč | 12,5 |
do 7000 Kč | 2,6 |
do 10 000 Kč | 3,6 |
více než 10 000 Kč | 1,1 |
Zdroj: průzkum Stem/Mark pro CETELEM
Cetelem je stoprocentní dceřinou společností francouzské banky BNP Paribas Personal Finance, která nabízí spotřebitelské úvěry již od roku 1953 (do roku 2008 pod značkou Cetelem). Za více než 58 let své činnosti postupně rozšířila pole svého působení do více než třech desítek zemí světa na čtyřech kontinentech. BNP Paribas Personal Finance je součástí mezinárodní finanční skupiny BNP Paribas, která je jednou ze šesti nejsilnějších bank na světě a jedničkou v Eurozóně, co se objemu vkladů týče.
|
Zprávy o koruně
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
5 klíčových dovedností, které získáte na rekvalifikačních kurzech, a které ocení každý zaměstnavatel
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře