Češi jsou spořivější než Slováci a méně si půjčují
Češi jsou spořivější než Slováci. Průměrná částka, kterou disponují na svém spořicím účtu, je 108 621 korun. Slováci dokážou v průměru ušetřit 44 010 Kč. Vyplývá to ze statistik banky Zuno působící na obou těchto trzích.
Až 41 % českých klientů má na spořicím účtu více než 30 korun, přičemž alespoň jedno euro má naspořeno pouhých 25 % Slováků. Češi i Slováci splácejí v bance většinou jeden úvěr. Mírné rozdíly jsou při vyšším počtu půjček. Dvěma půjčkami je zatížených téměř 10 % slovenských domácností, v Česku jen 8 %.
Slováci si oproti Čechům půjčují vyšší částky. Zatímco průměrná výše půjčky na Slovensku je 211 221 korun, v Česku je to téměř o polovinu méně, 112 941 Kč. Půjčky nejčastěji směřují do rekonstrukce bydlení a koupě auta či motorky, vyplývá z průzkumu.
"Nedostatek peněz na účtu může být motivací pro požádání o půjčku. V případě, že klient potřebuje větší objem peněz, ať už na rekonstrukci bytu nebo koupi auta, dokáže to financovat za poměrně výhodných podmínek," říká Lukáš Fúčela, úvěrový specialista banky Zuno.
Zadlužení přesto roste
I přes větší spořivost Čechů narostlo podle ČNB zadlužení českých domácností v lednu 2015 meziročně o 34 miliard, celková částka činila 1,239 biliónu. V bankách mají Češi uloženo 1,384 biliónu korun, meziroční nárůst vkladů je 144 miliard korun.
Na Slovensku je sice objem úvěrů vyšší než v Česku, při refinancování jsou však Slováci o něco opatrnější. Zatímco v Česku refinancuje více než čtvrtina klientů, na Slovensku je to jen něco přes 20 %.
"Refinancováním úvěru se dá ušetřit i několik stovek korun. Úrokové sazby na spotřebitelských úvěrech mají stále klesající trend," doplňuje Lukáš Fúčela ze Zuno.
Online banka Zuno zahájila svou činnost v roce 2010 na Slovensku, po kterém následovala v polovině roku 2011 Česká republika. Patří mezi vůbec první online banky působící v regionu střední a východní Evropy. Jako jediná banka v Česku ani na Slovensku nedisponuje žádnými fyzickými pobočkami, funguje pouze online. Během 3 let se ze start-up společnosti stala online banka s 200 000 klienty nabízející široké produktové portfolio (běžný účet s debetní kartou, spořicí účet, online půjčka a refinancování, kreditní karta nebo kontokorent). Nekonveční značka zaměřená na jednoduchost dle motta Less bank, more life. Další informace o českém zastoupení Zuno Bank AG naleznete na zuno.cz nebo .
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz