Znáte slušnou a odpovědnou firmu?
Pokud by se člověk řídil jen obrazem v médiích, musel by si myslet, že podnikatelé jsou skupina nepoctivých, zkorumpovaných a pro stát neužitečných šejdířů. Naštěstí je tento obraz – stejně jako řada jiných mediálních zkratek – úplně chybný. V České republice podniká přes milion subjektů, od velkých akciových společností, až po malé živnostníky, a jen zanedbatelného procenta z nich se týkají s oblibou medializované problémy. Upozornit na těch 99,9 % zbývajících – slušných, férových a poctivých podnikatelů je jedním z úkolů Ceny za společenskou odpovědnost – "Podnikáme odpovědně".
Nové ocenění, které je určeno pro malé a střední podniky, rodinné firmy a sociální podniky, připravily společně Rada kvality České republiky, Asociace společenské odpovědnosti, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a společnost P3 – People, Planet, Profit. Jeho cílem je ukázat, že tak jako v ekonomice vytváří menší a střední firmy většinu přidané hodnoty i pracovních míst, tak i v oblasti společenské odpovědnosti (CSR) je jejich přínos ve formě součtu tisíců drobných aktivit nesmírně významný.
Právě téma CSR je přitom jak základem udržitelného podnikání, tak i stále důležitější součástí konkurenceschopnosti firem. To je akcentováno i v Národním akčním plánu společenské odpovědnosti organizací v ČR, který v loňském roce přijala vláda.
"Přijetím Národního akčního plánu společenské odpovědnosti organizací jsme se přihlásili k podpoře tématu, které je doslova klíčové pro zajištění udržitelného rozvoje nejen v naší zemi, ale na celém světě. Velice mě těší, že se nám daří spojovat dříve roztříštěné aktivity na podporu společenské odpovědnosti a že konečně ve shodě pracujeme na dosažení společného cíle, kterým je korektní, dlouhodobě udržitelné a společensky prospěšné podnikání v naší zemi", uvedl ke vzniku ceny ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
V oblasti společenské odpovědnosti se zatím pozornost veřejnosti i médií soustřeďovala na rozsáhlé projekty a oceňování celorepublikových aktivit velkých společností. Ty menší zatím zůstávaly, mnohdy neprávem, v jejich stínu. I když se menší a střední podniky věnují spíše akcím menšího rozsahu, nebo jen s lokálním dopadem, přesto jsou v součtu velmi významným činitelem v naplňování cílů, které bychom v oblasti CSR měli sledovat. Je to podobné, jako s jejich příspěvkem k celkovým ekonomickým výsledkům naší země: jednotlivé subjekty významné nejsou, ale součet jejich výsledků tvoří velmi podstatný, a v některých parametrech i nadpoloviční podíl ekonomiky.
"Jen málokdo si uvědomuje skutečný význam malých a středních podniků pro naši ekonomiku. Tyto firmy vytváří přes 38 % našeho HDP a zaměstnávají 61 % pracovníků. A podobným způsobem – tedy součtem statisíců drobných aktivit – můžeme získat skutečný obraz a ohodnotit význam podílu malých a středních podniků na poli společenské odpovědnosti. Cena za společenskou odpovědnost – "Podnikáme odpovědně" má tento podíl spravedlivě ocenit a především zviditelnit," zdůraznila roli menších firem Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.Řada malých podnikatelů uplatňuje odpovědné chování jako běžnou součást řídících procesů. Oproti velkým podnikům uplatňují většinou méně formální přístup a mnohdy si ani nejsou vědomi, že jsou některé jejich aktivity součástí CSR. Přijde jim přirozené pomáhat a podílet se na užitečných akcích.
"Ke společensky odpovědnému chování je vedou většinou silné etické a osobní hodnoty majitelů či zakladatelů. Ty nejsilnější příběhy v CSR proto nevytváří jen velké společnosti, ale také malé a střední podniky z regionu, jejich zaměstnanci i komunita kolem nich. Právě na jejich příběhy, které mohou inspirovat a motivovat i další a ukázat, že společenská odpovědnost dává smysl, chceme novým oceněním upozornit", popsala motivaci ke společensky odpovědnému chování u menších firem Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.Cena za společenskou odpovědnost – "Podnikáme odpovědně" je rozdělena do tří kategorií. Kromě malých a středních podniků a rodinných firem jsou samostatně posuzovanou kategorií i sociální podniky, jejichž podnikatelské aktivity jsou směřovány tak, aby prospívaly společnosti a životnímu prostředí. Dalo by se říci, že společenská odpovědnost je základní náplní jejich činnosti.
"Sociální podniky hrají důležitou roli v místním rozvoji a často vytvářejí pracovní příležitosti pro osoby se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyprodukovaný zisk používají z větší části pro svůj vlastní rozvoj nebo rozvoj komunity. Stejně důležité jako dosahování zisku je pro ně ale i zvýšení společenského prospěchu. I proto si nepochybně zaslouží vlastní kategorii v Ceně za společenskou odpovědnost – "Podnikáme odpovědně", vysvětlila úlohu sociálních podniků Petra Francová, ředitelka společnosti P3 – People, Planet, Profit.
Pokud znáte ve svém okolí firmu, která podporuje sportovní, kulturní a společenské aktivity, chová se férově k zaměstnancům, pečuje o životní prostředí, podniká slušně, korektně a bez korupce, jinými slovy, chová se společensky odpovědně, poraďte jí, aby se přihlásila do prvního ročníku Ceny za společenskou odpovědnost – "Podnikáme odpovědně". Pomůže tak dokázat, že v naší zemi existuje celá řada podnikatelů, kteří jsou pro společnost přínosem a mohou být i příkladem pro ostatní. Čas na podání přihlášky mají do konce srpna 2015.Nezávislé hodnocení přihlášených provede Sdružení pro oceňování kvality a vítězové jednotlivých kategorií budou oceněni na Slavnostním večeru ve Španělském sále Pražského hradu v rámci Listopadu – Měsíce kvality v ČR.
Více informací najdete na www.npj.cz.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Michal Petrák, Comgate
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.