Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)
Makroekonomika  |  19.06.2015 12:45:37

Marnivost jako ekonomická veličina strčí do kapsy Německo

Celkem 4,5 bilionu dolarů podle Bank of America Merrill Lynch ročně utratíme za produkty a služby, jimiž zvyšujeme svou prestiž a sebevědomí. Tato "suma za lidskou marnivost" tak překonává dokonce i hrubý domácí produkt Německa, čtvrté největší ekonomiky světa. Ten dosahuje "pouhých" 3,7 bilionu dolarů.

Studie nazvaná Vanity Capital: The Global Bull Market in Narcissism (Kapitál marnivosti: Globální býčí trh s narcisismem), kterou BoAML minulý měsíc zveřejnila, definuje kapitál marnivosti jako "akumulaci hmotných a nehmotných statků za účelem navýšení sebevědomí prostřednictvím lepšího vzhledu a postavení".

Rozlišení luxusních nákupů od těch neluxusních je ovšem problematické, protože jde o vysoce subjektivní záležitost. Zatímco nákup šperků, umění či soukromého tryskáče nejspíše skutečně patří do první kategorie, otázkou je, kam zařadit například investici do iPhonu, zásnubního prstenu či studia na prestižní univerzitě.

Studie navíc mezi luxusní zboží zahrnuje i běžné produkty pro "střední třídu", jako jsou oblečení na fitness, potravinové doplňky či některá kosmetika.

BoAML vyčíslila, že nejvíce dávají na obdiv svůj ekonomický status spotřebitelé v Číně, hned za nimi se umístili Jihokorejci a třetí skončili Indové.

Růst výdajů za luxusní a neluxusní produkty a zboží (2009-2014)

V absolutních číslech nicméně vedou se značným náskokem lidé ze západní Evropy, které jejich marnivost ročně vyjde na 748 miliard dolarů. Až druhé skončily Spojené státy a Čína (včetně Hongkongu a Tchaj-wanu) je třetí.

Výdaje za luxusní produkty a zboží dle regionů

Částka utracená za marnivost každým rokem stoupá ruku v ruce se zlepšující se ekonomickou situací žen ve světě. Ty si totiž v současnosti mohou dovolit nakupovat více věcí. Důležitým faktorem jsou rovněž měnící se nákupní zvyky mužů. Kdo by si například donedávna pomyslel, že se módním hitem stanou luxusní panské kabely?

Trh s marnivostí a narcisismem samozřejmě podporují i sociální sítě, kde se lidé snaží vyrovnat svým přátelům i konkurentům, a také e-shopy, které lidem umožňují nakupovat daleko více a pohodlněji než v minulosti.

Z psychologického hlediska existuje řada důvodů, proč lidé nakupují. Jedním z nejčastějších důvodů je ale právě fakt, že nám vytoužené zboží dává větší pocit moci a atraktivity, tvrdí studie. Nákupy posilují naše sebevědomí, které pak může světu předvést, jak chytří a dobří jsme a jak moc nás lidé mají obdivovat.

Na tyto pracovní pozice se tlačí robotiNa tyto pracovní pozice se tlačí roboti     

Stroje a roboti jsou stále chytřejší a efektivnější. Během následujících 20 let by tak mohli v některých odvětvích nahradit lidi. Společnost NPR sestavila žebříček profesí, které jsou v tomto směru nejohroženější.  

 







Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688