Podniky trápí nedostatek technicky vzdělaných zaměstnanců
České firmy se poslední čtyři roky potýkají s problémem nedostatku technicky vzdělaných zaměstnanců. Může za to dobrý stav české ekonomiky, ale i nízká provázanost podniků a vzdělávacích institucí. Podle odborníků je klíčovým krokem pro zlepšení negativního trendu právě lepší spolupráce zaměstnavatelů a škol. Dále pak i užší profilace firem, zaměření na ziskovost a zaměstnávání technicky vzdělaných lidí z řad cizinců. Zároveň však odborníci dodávají, že současný stav povede i ke snaze o zlepšování firemně-kulturních podmínek.
Česká ekonomika se může těšit z velmi dobré kondice. Podle dat EUROSTATu byla v červenci míra nezaměstnanosti pouhých 4,3 %. Česká republika se tak pyšní jednou z nejnižších nezaměstnaností v celé Evropské unii. Nízká nezaměstnanost ovšem odráží i fakt, že firmám chybějí zaměstnanci. „Meziročně se zvýšil počet volných pracovních míst o více než 35 tisíc. Zaměstnavatelé jich v srpnu nabízeli prostřednictvím úřadu práce bezmála 140 tisíc. Největší zájem byl o pomocné pracovníky ve výrobě, montážní dělníky, řidiče nákladních vozů, slévače či svářeče. Obecně je velká poptávka po technických profesích napříč všemi obory, a právě v této oblasti se zaměstnavatelé nejčastěji potýkají s problémem najít kvalifikované zaměstnance,“ sděluje Kateřina Beránková, tisková mluvčí Úřadu práce České republiky.
Průzkum agentury CzechInvest ukázal, že technicky vzdělaní lidé chybějí více než polovině českých firem. „Celkem 52 % malých a středních podniků považuje počet pracovníků s technickou kvalifikací za nedostačující. Krizi přitom nejvíce pociťují podniky ve strojírenství, kterým chybí zaměstnanci především na takových pozicích, jako je obráběč kovů nebo obsluha CNC strojů,“ uvádí Petra Menclová, tisková mluvčí agentury CzechInvest. Firmy problém nejčastěji řeší prací přesčas či nabídkou přeškolovacích kurzů. Častým řešením je i nábor čerstvých absolventů. Naopak méně než polovina tuzemských zaměstnavatelů spolupracuje, formou odborných praxí či brigád, se školami a dalšími vzdělávacími institucemi. Podle slov Menclové je ale klíčem ke zlepšení tohoto negativního trendu právě užší vztah mezi firmami a školami, a to nejen v oblasti technických oborů.
I z toho důvodu v současné době přibývá počet firem, které projekty zaměřené na spolupráci škol a firem podporují. „Aby bylo možné lépe získávat kvalifikované zaměstnance, spolupracujeme s vybranými středními školami, odbornými učilišti a také vysokými školami. Cílem této spolupráce je postupně vybudovat a udržet široký potenciál kvalifikovaných zaměstnanců – odborníků, zabezpečení a prohloubení jejich odborného růstu a také variabilnosti pro různé profese,“ vysvětlila Lada Serreli, vedoucí personálního odboru brněnského koncernu ZKL, který se zabývá výrobou kuličkových ložisek.
Jiným důvodem nedostatku zaměstnanců je ovšem též stárnutí a celkový pokles evropské populace. „Populační trend ukazuje, že počet obyvatel nejen v České republice, ale i napříč Evropou, se bude neustále snižovat. Problém se tedy bude neustále zhoršovat. Tento jev ale na druhou stranu přispěje ke zkulturnění podnikatelského prostředí. Podnikatelé budou muset nabídnout luxusní podmínky, jinak k nim zaměstnanci jednoduše nepůjdou,“ předpovídá Jiří Jemelka, výkonný ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, s. r. o., která se specializuje na podnikové poradenství. Za nedostatkem technicky zaměřených pracovníků vidí i nezájem lidí pracovat v ne vždy příjemném prostředí výrobních hal. Lidé podle Jemelky dávají přednost spíše pohodlí kanceláří.
Odborníci se shodují, že z dlouhodobého hlediska je nutné propojit soukromou sféru a vzdělávací instituce. Krátkodobým řešením pak může být specializace firem na užší oblasti a optimalizace jejich velikosti. „Podniky by se měly soustředit na ziskovost, ne na obrat. Jestliže se firmy budou profilovat a snažit se být v užším odvětví špičkou, nemusejí mít již tolik zakázek, a tím pádem nebude třeba ani tolik lidí,“ vidí jedno z možných řešení krize Jemelka s tím, že firmy mohou technicky vzdělané zaměstnance hledat i v řadách cizinců. Právě s touto koncepcí přišla letos v srpnu vláda a díky ní může do České republiky přijít až 5 000 Ukrajinců ročně.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz