Jiřina Kavková (Kurzy.cz)
Podnikání  |  06.10.2016 16:22:41REKLAMA

Expanze českých e-shopů do zahraničí vyžaduje odvahu, čas a znalosti daného trhu

Česká e-commerce roste v posledních letech vysokým tempem.Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci obrat na internetu letos překročí rekordních 100 miliard korun. I přestože mají české e-shopy dobré vyhlídky do budoucna, je potřeba neustále hledat prostor pro růst a rozvoj svých služeb. Atraktivním útočištěm se pro mnohé provozovatele může stát zahraniční trh, který nabízí mnohonásobně vyšší množství zákazníků i prostředí pro nové obchodní strategie.

Českým e-shopům se v současné době daří. Jejich provozovatelé se snaží efektivně hospodařit, investovat do marketingu a neustále zvyšovat svůj obrat. Právě ti nejlepší se však časem dostanou do situace, kdy vyčerpají své možnosti a jejich růst začíná oproti minulosti stagnovat. V té chvíli musí přijít nové podněty a výzvy. Jednou z možných cest je expanze do zahraničí. Úspěšný vstup je však podmíněn znalostmi a schopnostmi nejen ze sféry obchodu, ale i ze strategického managementu, práva, marketingu či obchodní etiky dané země.

Zahraničí jako zdroj zisku i inspirace

„Vstup na zahraniční trhy může přinést velmi atraktivní obchodní příležitosti. Podíváme-li se na věc jen z pohledu počtu potenciálních zákazníků, e-shop působící na tuzemském trhu má zhruba 6 milionů potenciálních nakupujících, po vstupu do německy mluvících zemí jejich množství vzroste více než desetinásobně,“ říká JUDr. Oldřich Vacek, lektor předmětu Techniky mezinárodního obchodu v rámci MBA programu Management obchodu na vzdělávacím institutu CEMI.

Zahraniční trhy nabízí i prostor pro nové obchodní strategie. Firmy si mohou vyzkoušet odlišnou cenovou či produktovou politiku, marketingové aktivity i specifika v oblasti zákaznické péče. Nové získané poznatky lze leckdy zpětně implementovat i na český trh.

Základem je důkladná analýza trhu

Nemusíme vyrážet ani do dalekých končin, i v našich sousedních zemích, které jsou od nás vzdáleny pouhých pár kilometrů, se mohou obchodní zvyklosti dané lokality výrazně odlišovat. Před vstupem do zahraničí je základním krokem provést důkladnou analýzu trhu. Konkrétně to znamená prověřit konkurenci na tamním trhu i existující legislativní a daňové podmínky. Dále je potřeba zjistit, zda se na internetu již podobný produkt prodává, případně za jakou cenu a jak funguje celkový zákaznický servis. Firmu by měla zajímat obecně velikost populace, internetová penetrace, jazyková struktura v zemi a sazby DPH. Je potřeba mít přehled i o platebních metodách a způsobech dopravy. Podle balíkové přepravní společnosti GLS je například pro střední a východní Evropu běžná dobírka. Naopak u našich západních sousedů se využívá minimálně nebo vůbec. Například ve Velké Británii volí dobírku pouhé 1 % zákazníků, ve Francii jsou to přibližně 2 %.

Kvalitní zákaznický servis buduje důvěru

Ať už obchodujete v jakékoli zemi, zákazníci musí e-shopům především důvěřovat. V cizí zemi je o to významnější znát jejich nákupní chování, snažit se s nimi komunikovat a být jim k dispozici k řešení případných problémů. V tomto ohledu může být pro české e-shopy přínosem rodilý mluvčí, kterého si najmou do svého zákaznického servisu a který bude zajišťovat veškerou komunikaci se zahraničními zákazníky.

Přínosem v zákaznické péči mohou být servery podobné českému portálu Heureka.cz. Tedy stránky, které sbírají hodnocení jednotlivých zákazníků. V Německu, Rakousku a Švýcarsku se jedná o TrustedShops, v Anglii, Itálii, Španělsku, Francii, Dánsku a Švédsku pak například TrustPilot nebo eKomi.

Kvalitní vzdělání usnadní cestu k zahraničnímu úspěchu

Dostat se do zahraničí vyžaduje mnoho úsilí nejen před vstupem na daný trh, ale i po něm. Je potřeba se neustále vzdělávat, vyhodnocovat prodejní a marketingová data, monitorovat konkurenci, získávat zpětnou vazbu od zákazníků, sledovat novinky na trhu a přizpůsobovat je našemu podnikání. Jedna věc je mít informace, druhá je umět je správně použít ve svůj prospěch.

Majitelé firem si tedy musí před vstupem na zahraniční trh osvojit širokou škálu znalostí. Praktickým přínosem jim v tomto ohledu může být MBA studium, které přináší komplexní pohled na podnikánía může tak usnadnit cestu za zahraničními cíli. Výuka reflektuje reálné požadavky na aktuální znalosti a dovednosti českých a slovenských podnikatelů, absolvováním získají dobrou orientaci a potřebný nadhled v řadě disciplín od ekonomiky, přes právní aspekty podnikání až po zahraniční obchod. Do říjnových MBA či LLM programů na CEMI je možné se hlásit již jen do 19. 10. 2016.

CEMI (Central European Management Institute)

Institut CEMI byl založen v roce 2011 s cílem poskytovat kvalitní MBA a LLM vzdělání na evropské úrovni. Studium trvá 1 rok a je dostupné především studentům z České a Slovenské republiky. Všechny česky vyučované MBA a LLM obory na CEMI jsou navrženy a přizpůsobeny potřebám českých a slovenských studentů a také místnímu trhu práce. MBA programy v angličtině jsou celosvětově využitelné a jsou vyučovány mezinárodním týmem lektorů. S více než 900 úspěšnými absolventy a 400 současnými studenty patří mezi nejvýznamnější a největší poskytovatele MBA a LLM studia ve střední Evropě. Institut CEMI je držitelem certifikátu partnerství projektu Tango, jenž podporuje zdravotně znevýhodněné manažery. Již čtvrtým rokem také spolupracuje s projektem Ocenění českých podnikatelek, který koresponduje s posláním institutu poskytovat vzdělání, které vás podpoří v profesním i osobním růstu. Více informací naleznete na www.cemi.cz.







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688