Koučink a mentoring podnikatelů: Efektivní způsoby, jak se v podnikání posunout dál
Koučování a mentoring. V současné
době velmi populární způsob osobního rozvoje. Mnozí si však stále pod těmito
pojmy nedokážou představit nic konkrétního a třeba kouče si pletou s jakýmsi
trenérem či poradcem. O co tedy vlastně jde
v případě podnikatelského koučinku či mentoringu?
Obor
podnikání je jedna věc, jak se vám ale bude dařit v samotném byznyse? To
už je věc druhá. Že se v oboru vyznáte, vám bohužel nezaručí podnikatelský
úspěch, natož další rozvoj. Ze svých znalostí možná ze začátku vytěžíte
maximum, postupně ale dojdete do bodu, kdy bude rozhodující například vaše
schopnost vyjednávání s dodavateli a klienty či vedení zaměstnanců. Jak se
toto naučit? Pomocí koučinku a mentoringu podnikatelů.
Použití
teorie v praxi
Koučování
je vlastně způsob osobního rozvoje, prostředek, kterým je možné dosáhnout
pozitivních změn v osobním, ale právě i pracovním životě. „Téměř každý podnikatel se občas dostane do
bodu, kdy ani největší snaha a píle nevedou k naplnění představ a plánů.
Pro mnohé pak může být tento moment likvidační, jelikož neví, jak se
z této situace vymanit a neutápět se v ní,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P.,
která mimo jiné poskytuje i služby z oblasti firemního vzdělávání a
poradenství, včetně podnikatelského a manažerského koučinku a mentoringu.
Obrovský
přínos kouče je právě nadhled nad situací koučovaného, současně pak schopnost
teoretické poznatky přenést do praxe. „Na
příkladu profese obchodníka to znamená, že je kouč v terénu
s koučovaným a je schopen vést schůzku u zákazníka. Na další schůzce již
kouč nechá prostor obchodníkovi. Tímto způsobem se efektivně rozvíjí koučovaný
až do situace, kdy formou „learning by doing“ proniká do dané činnosti. V našem
případě do toho, jak efektivně a úspěšně obchodovat, prodávat,“ vysvětluje
Jiří Jemelka.
Nebuďte na „to“ sami
Každý
podnikatel – ať už drobný živnostník, nebo majitel firmy o desítkách zaměstnanců
– má občas pocit, že je na všechno sám. Mohou se dostavit pocity frustrace, kdy
přemítá, zda je podnikání tou správnou volbou. Častá je nadmíra stresu a velká
časová náročnost na úkor osobního života. Najít chuť do další práce pak není
snadné a nepříjemné pocity se jen dále prohlubují. Zkušený kouč či mentor
v těchto situacích může nabídnout pomocnou ruku, zároveň je ale schopen
nasměrovat podnikatele tak, aby se těmto situacím úplně vyhnul.
Samotné
podnikání není jednoduchý proces, má několik fází, od počátku přes rozvoj až
třeba po přizpůsobení se změnám na trhu. A i osobnost podnikatele prochází
určitým vývojem. Podle Jiřího Jemelky je toto další oblast, v níž může mentor
pomoci. Díky zkušenostem a znalostem z podnikatelského prostředí
totiž přesně ví, co se v mysli samotného podnikatele právě děje.
Jak si vybrat kouče
Kvalitní
kouč či správný mentor disponuje kromě množství zkušeností i značnou mírou
empatie. Podnikatele navíc motivuje a podněcuje k novému způsobu
přemýšlení. Podnikatel se díky koučování dokáže podívat na svůj byznys
z různých úhlů pohledu a vidí tak relevantní potenciál pro svůj další
rozvoj. Klíčová přitom je též vzájemná rovnoprávnost, důvěra a otevřenost.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz