Patria (Patria Finance)
Investice  |  23.11.2017 13:43:25

Globální značky: Časy v Asii se mění?


Ještě před šesti lety ukazoval průzkum společnosti China Market Research Group, že více než čtyři pětiny čínských zákazníků dávají značkám z dovozu přednost před domácími. Pro západní nápojové, tabákové a jiné koncerny byla Asie díky rostoucím platům a prakticky bezzubé domácí konkurenci tradičně považována za region, kde se peníze vydělávají opravdu snadno. Jenomže časy se mění.

Vyprávět by o tom mohl švýcarský gigant Nestlé, kterému šlape na paty indonéský výrobce kávy, známý hlavně díky specialitě vyráběné z výkalů cibetek. A přizvukovat by možná mohl francouzský L´Oréal, který ztrácí na lesku ve prospěch čínské značky péče o pleť, kterou si oblíbila choť čínského prezidenta.

K upřednostňování zahraničních značek před domácími se loni přiznaly už jenom dvě pětiny oslovených. A netýká se to jen Číny. Podíl na trhu roste i indickým zubním pastám, japonské vodě s příchutí nebo vietnamskému pracímu prášku. Je to zboží, které má pro domácí spotřebitele hned dvě výhody: je levnější a vychází vstříc místním zvyklostem. Graf níže ukazuje, jak s v Asii a Tichomoří zvyšoval tržní podíl a tržby místních značek oproti těm globálním. 

„Nadnárodní společnosti podcenily místní konkurenci,“ tvrdí podle Bloombergu Shaun Rein ze společnosti China Market Research Group. „Domácí hráči velmi rychle naskočili na nové trendy, které nadnárodní koncerny opomněly,“ podotýká.

Asie má tradičně v oblibě spíše čaj. Popularita kávy ale roste. Domácích trendů využívá indonéská společnost PT Javaprima Abadi, známá více díky své cibetkové kávě než její necibetkové instantní variantě Luwak. A o jaké trendy jde? Je to jemná a krémová káva, kterou požadují ženy i ti, kteří kávě teprve přicházejí na chuť, říká ředitel Agus Susanto.

Zatímco podíl kávy Nescafé od Nestlé na trzích v Asii a Tichomoří od roku 2012 do loňského roku stagnoval, instantní káva od Javaprima ho více než zdvojnásobila. Akcie Nestlé loni klesly, což se stalo poprvé od roku 2011.

Nestlé se ale nevzdává. V regionu začal prodávat ledovou kávu k okamžité konzumaci, na čínských univerzitách otevřel značkové kavárny a vymyslel řadu Cafe Viet. Cíl? Přilákat další asijské zákazníky.

China goes local? Přinejmenším v péči o pleť

Obdobný příběh je možné najít také na čínském trhu výrobků péče o pleť.

Řeč je o výrobci kosmetiky Pechoin, společnosti s tradicí od roku 1931, jejíž výrobky s sebou před čtyřmi lety vezla manželka čínského prezidenta na návštěvu Tanzanie. Zatímco značka L´Oréal Paris přišla mezi lety 2012 a 2016 o více než pětinový podíl na trhu, Pechoinu, který se zaměřuje na přírodní produkty, narostl za stejné období jeho podíl na pětinásobek.

Je nutné zmínit, že Asie je pro západní značky i nadále důležitým zdrojem růstu. Výrobky z řady Dolce Gusto od Nescafé se pořád těší popularitě v Japonsku a v Jižní Koreji. A L´Oréal je v Číně pořád jedničkou mezi výrobci kosmetiky. Společnost kromě jiného uvedla na trhy tekutou bázi pod make-up, který se nanáší polštářkem, což má kladnou odezvu mezi Korejkami, a v roce 2014 koupila čínskou značku pleťových masek Magic.

Jsou ale zákazníci, kteří na domácí produkci nedají dopustit. A globální kosmetické značky jako L´Oréal se v Asii snaží vyškrábat aspoň nějaký růst:

 

Zdroj: Bloomberg

 

 
 
 

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688