Baťovské principy nejsou přežitkem, jejich aplikací mohou firmy posunout své podnikání i dnes
Tomáš
Baťa, byznysmen s velkým B, se sice narodil před více než sto lety, přesto
jeho principy neztrácejí na aktuálnosti a mohou i dnešním firmám pomoci
s rozvojem v klíčových oblastech. Dle odborníků totiž stále mnoho podniků
podceňuje vzdělávání svých zaměstnanců či na vedoucí pozice dosazuje manažery,
kteří nezažili situace a neřešili problémy, o nichž musejí rozhodovat.
V neposlední řadě pak firmám může chybět spojení jejich byznysu
s lokalitou, v níž podnikají.
Sociální aspekty podnikání
Ve
světě podnikání je dnes jedním z nejčastěji skloňovaných termínů koncept
CSR neboli společenské odpovědnosti firem. „Lidé si pod tímto pojmem často představují
charitativní činnost. Společenská odpovědnost ale není jen o filantropii.
Vezměte si třeba úzké provázání firmy s lokalitou, v níž sídlí či
působí. Vracet něco komunitě, které je podnik nedílnou součástí, zlepšovat
životy lidí ve svém okolí – i to je společensky odpovědné chování,“
vysvětluje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež pomáhá malým
a středním podnikům. Budou-li podniky v tomto ohledu hledat inspiraci
z minulosti, je pro ně Tomáš Baťa a jeho vztah ke Zlínu a princip
podnikání jako služby veřejnosti ideálním příkladem.
„Pro
Baťu platila zásada, které by se dle mého názoru měli podnikatelé pevně držet
i dnes: peníze ani zisk nejsou to hlavní,“
přidává svůj osobní postoj Stanislav Martinec, majitel firmy KOMA Modular, EY Podnikatel
roku ve Zlínském kraji, a dodává, že osobnost Tomáše Bati a jeho úspěch
jeho samotného nejen inspiruje, ale také mu dodává energii. Stanislav Martinec
bude též jedním ze tří řečníků na konferenci MILCON, kde si zájemci budou moci
poslechnout nejen jeho příběh, ale i samotného Tomáše Baťu v podání
herce Gustava Řezníčka. Konference se příznačně uskuteční ve Zlíně, a to 12.
června 2018.
Vzdělávání pracovníků a sebevzdělávání
I
přesto, že další vzdělávání zaměstnanců je dnes poměrně oblíbeným pracovním
benefitem, mají v něm mnohé firmy stále rezervy. Často totiž tento rozvoj
pojímají příliš úzce: důraz kladou na znalosti a dovednosti přímo spojené
s danou pracovní pozicí, přičemž kupříkladu takzvané měkké dovednosti,
z nichž může profitovat každý, přehlížejí. I tady se tak nabízí inspirace
Tomášem Baťou, jenž se snažil vzdělávat své zaměstnance v řadě ohledů a
šel tak mnohem dál než současné podniky.
„Systém
vzdělávání byl ve firmě Baťa komplexní a detailně propracovaný. Pamětníci
například vzpomínají, že u Baťů se museli vzdělávat všichni a nejlépe ve všem.
Kromě odborných kurzů, které přímo souvisely s výkonem pracovní činnosti,
otvírala firma Baťa i večerní kurzy, které byly orientovány na umění, literaturu,
psychologii či komunikaci. Dbáno bylo i na jazykové dovednosti, každý pracovník
běžně ovládal dva cizí jazyky. Zvláštní pozornost věnovala firma psychologii,
ta byla součástí téměř všech kurzů nabízených firmou,“
popisuje vzdělávání ve firmě Baťa Gabriela Culík Končitíková z Nadace
Tomáše Bati.
Nikoliv šéf, ale lídr
Být
svým zaměstnancům lídrem, nikoliv pouhým šéfem. Heslo z moderních
podnikatelských příruček? To sice ano, ale i jeden z dalších nadčasových
baťovských principů. Tomáš Baťa si moc dobře uvědomoval, že příklady táhnou, a
proto na sobě neustále pracoval a snažil se být pro své pracovníky morálním vzorem.
Sám se nechával zaměstnávat v zahraničních firmách, aby získal co nejvíce
zkušeností. Praktické zkušenosti požadoval i po svých vedoucích zaměstnancích,
protože byl toho názoru, že schopný lídr musí rozumět práci vykonávané svými
podřízenými.
„Předpokladem
pro získání vyšší pozice ve firmě byla mimo jiné skutečnost, že jste prošel
firmou od začátku – tedy od nejnižší pozice po nejvyšší. Toto platilo
i pro studované lidi. Cílem firmy bylo, aby se na vedoucí pozice dostávali
lidé, kteří mají osobní zkušenost s vykonáváním nižších pozic ve firmě a
vědí, jaké požadavky mohou, anebo naopak nemohou klást na své podřízené,“
popisuje Gabriela Culík Končitíková a Stanislav Martinec ji v tomto ohledu
doplňuje: „Baťovi bylo vlastní heslo, že se skutečné podnikání nedá dělat
bez vášně a že chcete-li vybudovat úspěšný podnik, vybudujte především své lidi
a jděte jim příkladem. To by mělo platit pro všechny lídry bez rozdílu i
dnes.“
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz