Loni zemřelo 101 chodců, reflexní prvky jim mohly v některých případech zachránit život

Nejčastěji před rozedněním a stmíváním dochází k nehodám s účastí chodce. Nadcházející podzimní a zimní období toto riziko zvyšuje. Jak vyplývá ze statistik dopravní policie, v roce 2017 zemřelo na českých silnicích 101 chodců. Lidé umírají zejména v noci a za snížené viditelnosti v měsících od října do ledna a stále podceňují význam reflexních prvků na oblečení.

„Problém vidíme v tom, že část chodců nosí reflexní prvky jinde, než by měla. Například na kabelce, batohu atd. Z pohledu absence reflexních  prvků vidíme problém ve městech, kde zákon nenařizuje chodcům povinné nošení těchto prvků za snížené viditelnosti a bylo by dobré, aby i v těchto lokalitách je lidé používali,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP.

K osobní ochraně je pochopitelně ideální využít reflexních prvků všude, kde řidič nemá šanci chodce rozeznat. „Oblečení z materiálů odrážejících více světla představují jednoduchý a účinný způsob, jak předcházet nehodám s tragickými následky. Teď přichází doba, kdy se dříve stmívá a každodenní cestapráce se může stát osudnou,“ říká Leonard Mynář, generální ředitel české firmy Canis Safety, která vyrábí pracovní oblečení, obuv a rukavice.

Zákon na všechno nestačí
Osoby pohybující se za snížené viditelnosti mimo obce po krajnici nebo po okraji vozovky v místech bez veřejného osvětlení mají již od února 2016, kdy vstoupila v platnost novela zákona 361/2000 Sb., o silničním provozu, povinnost být opatřeni reflexními prvky. Počet vážných následků střetů vozidel s chodci sice v porovnání s předchozím rokem klesl, ale stále zůstává velkým problémem situace ve městech. „Z tohoto pohledu se nejčastěji jedná o cesty mezi logistickým parkem a obydlenou částí nebo části neosvětlených komunikací na okrajích měst a obcí s absencí chodníku,“ dodává Tomáš Neřold z BESIPu.

Lidé si pořád neuvědomují, že v klasickém oblečení opravdu nebývají vidět, a to ani v případě světlých barev. Tyto barvy sice rozeznatelnost poněkud zlepšují, ale v porovnání s reflexními prvky nikterak zásadně. Například při jízdě o rychlosti 70 km/h je řidič vozidla schopen rozeznat osobu s reflexními pomůckami na více než desetkrát větší vzdálenost než osobu oblečenou normálně. To poskytuje řidiči více času na reakci a manévrování s vozidlem.

Bezpečnost versus styl
Ani veřejné osvětlení není zárukou, že bude člověk vidět. Dopravní situace ve městech k nepřehlednosti značně přispívá a mezi reflektory aut se chodec snadno ztratí. Přesto na svou ochranu lidé nedbají. „Velkou roli v tom hraje obyčejná nechuť oblékat si nedesignové oblečení. Přitom dnes už se nemusí jednat jen o nevzhledné kusy podobné silničním vestám. U oblečení s ochrannými reflexními prvky už nyní existují módní trendy podobně jako u normálního oblečení. Momentálně vyrábíme například oděvy a obuv s reflexními prvky, která jsou na první pohled k nerozeznání od běžného vybavení pro outdoorové aktivity,“ dodává Leonard Mynář ze společnosti Canis Safety. Zapojení reflexních prvků do trendů v Čechy tolik oblíbeném outdoorovém oblečení může přispět ke zvýšení viditelnosti chodců i v obydlených oblastech.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky